Friday, October 9, 2020

 

KHÔNG NƯỚC, KHÔNG TRĂNG

Sư Cô Chiyono nói, “Nếu tôi tiếp tục thực hành này, kết quả đáng khen ngợi chắc chắn sẽ xuất hiện theo cách riêng của họ. Chắc chắn, tôi sẽ thấy Phật tánh rõ ràng và thực sự đạt được Phật quả trong chốc lát”.

Sư cô nói với một giọng mạnh mẽ, “Cô vừa mới hiểu rằng tất cả chúng sinh đều đã đạt được Phật quả. Thế giới của sự sống và sự chết và thế giới của niết bàn như một giấc mơ”.

***

Chiyono spoke, “If I carry on with this practice, commendable results will surely appear of their own accord. Surely, I will see Buddha nature clearly and truly achieve Buddhahood in an instant”.

The nun intoned in a strong voice, “You have just now understood that all sentient beings have already attained Buddhahood. The world of life and death and the world of nirvana are like a dream”.

***

Ni cô Chiyono học Thiền dưới sự hướng dẫn của Thiền

sư Phật Quang (Bukko) ở chùa Viên Giác (Engaku) trong một

thời gian khá lâu nhưng cô không đạt được kết quả của thiền

định.

Cuối cùng vào một đêm trăng sáng, khi cô đang xách

nước bằng một cái vò cũ có bọc nan tre. Bao nan gãy, đáy vò

rơi xuống, và ngay giây phút đó Chiyono được giải thoát!

 Để kỷ niệm, cô viết bài kệ sau đây:

Chiếc vò cũ, bọc nan tre đã yếu

Và sắp hư, ta cố cứu nhiều lần,

Nhưng chẳng được và đáy vò rơi xuống,

Nước không còn, trăng cũng mất tiêu luôn.

 

Reflections on Chiyono’s “No Water, No Moon”

BY MERLE KODO BOYD| MAY 28, 2015

 

Chiyono’s “No Water, No Moon”

Japan, thirteenth century

Chiyono was a servant in a Zen convent who wanted to practice zazen. One day she approached an elderly nun and said, “I’m of humble birth. I can’t read or write and must work all the time. Is there any possibility that I could attain the way of Buddha even though I have no skills?”

The nun answered her, “This is wonderful, my dear! In Buddhism, there are no distinctions between people. There is only this: each person must hold fast to the desire to awaken and cultivate a heart of great compassion. People are complete as they are. If you don’t fall into delusive thoughts, there is no Buddha and no sentient being; there is only one complete nature. If you want to know your true nature, you need to turn toward the source of your delusive thoughts. This is called zazen.”

Chiyono said, with happiness, “With this practice as my companion, I have only to go about my daily life, practicing day and night.”

After months of wholehearted practice, she went out on a full-moon night to draw some water from the well. The bottom of her old bucket, held together by bamboo strips, suddenly gave way, and the reflection of the moon vanished with the water. When she saw this she attained great realization.

Her enlightenment poem was this:

With this and that I tried to keep the bucket together, and then the bottom fell out. Where water does not collect, the moon does not dwell.

 


No comments:

Post a Comment