KHÔNG NƯỚC, KHÔNG TRĂNG
Sư Cô Chiyono nói, “Nếu
tôi tiếp tục thực hành này, kết quả đáng khen ngợi chắc chắn sẽ xuất hiện theo
cách riêng của họ. Chắc chắn, tôi sẽ thấy
Phật tánh rõ ràng và thực sự đạt được Phật quả trong chốc lát”.
Sư cô nói với một giọng
mạnh mẽ, “Cô vừa mới hiểu rằng tất cả chúng sinh đều đã đạt được Phật quả. Thế giới của sự sống
và sự chết và thế giới của niết bàn như một giấc mơ”.
***
Chiyono spoke, “If I
carry on with this practice, commendable results will surely appear of their
own accord. Surely, I will see Buddha
nature clearly and truly achieve Buddhahood in an instant”.
The nun intoned in a
strong voice, “You have just now understood that all sentient beings have
already attained Buddhahood. The world of life and
death and the world of nirvana are like a dream”.
***
Ni cô Chiyono học Thiền dưới sự hướng dẫn của Thiền
sư Phật Quang (Bukko) ở chùa Viên Giác (Engaku) trong một
thời gian khá lâu nhưng cô không đạt được kết quả của thiền
định.
Cuối cùng vào một đêm trăng sáng, khi cô đang xách
nước bằng một cái vò cũ có bọc nan tre. Bao nan gãy, đáy vò
rơi xuống, và ngay giây phút đó Chiyono được giải thoát!
Để kỷ niệm, cô viết
bài kệ sau đây:
Chiếc
vò cũ, bọc nan tre đã yếu
Và sắp
hư, ta cố cứu nhiều lần,
Nhưng
chẳng được và đáy vò rơi xuống,
Nước
không còn, trăng cũng mất tiêu luôn.
Reflections on Chiyono’s “No Water, No Moon”
BY MERLE KODO BOYD| MAY 28, 2015
Chiyono’s “No Water, No Moon”
Japan, thirteenth century
Chiyono was a servant in a Zen convent who wanted
to practice zazen. One day she approached an elderly nun and said, “I’m of
humble birth. I can’t read or write and must work all the time. Is there any
possibility that I could attain the way of Buddha even though I have no
skills?”
The nun answered her, “This is wonderful, my
dear! In Buddhism, there are no distinctions between people. There is only this:
each person must hold fast to the desire to awaken and cultivate a heart of
great compassion. People are complete as they are. If you don’t fall into
delusive thoughts, there is no Buddha and no sentient being; there is only one
complete nature. If you want to know your true nature, you need to turn toward
the source of your delusive thoughts. This is called zazen.”
Chiyono said, with happiness, “With this
practice as my companion, I have only to go about my daily life, practicing day
and night.”
After months of wholehearted practice, she went
out on a full-moon night to draw some water from the well. The bottom of her
old bucket, held together by bamboo strips, suddenly gave way, and the
reflection of the moon vanished with the water. When she saw this she attained
great realization.
Her enlightenment poem was this:
With this and that I tried to keep the bucket together, and then the
bottom fell out. Where water does not collect, the moon does not dwell.
No comments:
Post a Comment